WIECZÓR MONODRAMÓW W "DIALOGU"

W POGONI ZA MARZENIEM...

Izabela NOWAK

25 lutego 2004 Teatr Propozycji "Dialog" zaproponował widzom podwójne spotkanie z jedną z najtrudniejszych scenicznych form - monodramem. Wieczór teatralnych przeżyć otworzyła adaptacja powieści Jerzego Pilcha "Pod Mocnym Aniołem", uhonorowanej w 2001 roku Literacką Nagrodą Nike.

Spektakl przygotowany został pod opieką artystyczną Edwarda ŻENTARY, a w głównej (i jedynej) roli wystąpił tegoroczny maturzysta Leszek CZERWIŃSKI.


Chociaż powieść Jerzego Pilcha przyjęta została entuzjastycznie przez polską krytykę literacką, różnie odbierano jej przesłanie. Książkę określano jako "studium alkoholizmu", "dramatyczny zapis walki z wyniszczającym psychicznie i fizycznie nałogiem" lub "refleksję nad filozoficzną niemal naturą alkoholowego uzależnienia". Można także odczytać powieść jako próbę dystansowania się do groteskowej codzienności III Rzeczypospolitej. A dystans ten zapewnia z pewnością izolacja spowodowana utratą świadomości. Kolejną próbą interpretacji jest odczytanie powieści jako "pogoni za marzeniem", które dla bohatera uosabia ta jedyna, wyśniona - Kobieta W Żółtej Sukience.

Wszystkie te elementy pojawiły się w świecie wykreowanym na dialogowej scenie przez wykonawcę monodramu, który potrafił wcielić się w postać pełnego nadziei i obdarzonego poczuciem humoru alkoholika. Wiadomo, teatr jest sztuką iluzji w którym obowiązują zasady specyficznej umowności. Publiczność przyjęła więc do wiadomości fakt, iż dziewiętnastoletni aktor jest na scenie mężczyzną "po licznych przejściach", walczącym od wielu lat z alkoholowym nałogiem. Chociaż uzależnienie stało się integralną częścią życia bohatera, pogodnie wpisanym przez niego w krajobraz własnej egzystencji, mężczyzna nie traci pogody ducha, a jego siłą okazuje się świadomość własnej słabości...

Leszek CZERWIŃSKI zaproponował publiczności wyprawę w głąb psychiki nałogowego alkoholika. W tym świecie dominuje uczucie alkoholowego głodu i ulgi po zaspokojeniu tego pragnienia. Ale oprócz pijackich "złotych myśli" i chichotu nad butelką, oprócz obliczania ilości lodówek zatopionych w morzu alkoholu, w tym świecie jest również miejsce na poezję, erudycję i metaforykę. Chociaż rozważania bohatera kierują się własną, pijacką logiką., nawet w stanie totalnego upojenia są składne, pełne ironicznych i błyskotliwych komentarzy. Czasami nawet w jego zamroczonej wyobraźni powstają olśniewającej urody wizje "Boga w złotym dresie i złotej bejsbolówce siedzącego w lecących jak aeroplan saniach". Świat pogrążonego w alkoholowym upojeniu bohatera nosi bowiem znamiona zarówno koszmaru, jak i ekscytującego karnawału, pełnego pięknej muzyki i nostalgicznych uniesień.
Z czasem sceniczna opowieść o upadłym alkoholiku przeradza się w refleksyjny traktat o człowieku podążającym za marzeniem o Wielkiej Miłości, która okazuje się jedyną siłą umożliwiającą zerwanie z nałogiem. W groteskowej rzeczywistości tylko tęsknota za prawdziwym uczuciem jest krystalicznie czystą wartością...

Leszek Czerwiński, stanął przed wyzwaniem, które nawet dla doświadczonych aktorów staje się trudną próbą. Monodram to forma specyficzna. W ciągu kilkudziesięciu minut wykonawca musi uwieść publiczność, zainteresować ją fabułą scenicznej opowieści. Młody artysta, którego występ w teatralnej adaptacji "Pod Mocnym Aniołem" można nazwać prawdziwym scenicznym debiutem, poradził sobie z tym trudnym zadaniem, nadając postaci swego bohatera szczególny wymiar. W jego interpretacji bowiem postać nałogowego alkoholika naznaczona jest młodzieńczą wrażliwością. Może dlatego po prostu łatwiej jest uwierzyć w szczęśliwy finał "pogoni za marzeniem"?



Niniejszy tekst publikujemy dzięki uprzejmości
redakcji miesięcznika społeczno-kulturalnego "Miesięcznik"

Scena Teatralna | Scena Muzyczna | Scena Poezji | Teatr przy stolikach | Dialogi o Kulturze | Spotkania autorskie
Napisz do nas: dialog@teatrdialog.koszalin.pl
jeśli masz jakiekolwiek pytania czy sugestie.
Copyright © 2003 Stowarzyszenie Teatr Propozycji Dialog